bedden-matrassen

Last van een slaaptekort?

Een chronisch slaaptekort sloopt je. Je bent overdag erg moe en je denkt de komende nacht te kunnen slapen en toch lukt het de volgende nacht weer niet. Er wordt weleens gezegd dat we in totaal een derde van ons leven slapen, dat zou betekenen acht uur per dag.

Voldoende slaap is belangrijk

Voldoende slaap hebben we nodig, maar vaak hebben we het druk en dat is dan ook de reden dat de meeste mensen een slaaptekort hebben. Ook wanneer mensen last hebben van stress is er sprake van een slaaptekort, zij blijven piekeren en vallen niet in slaap. Als het gaat over een slaaptekort dan gaat het over slecht slapen, vaak heb je hier overdag veel last van. Een op de drie volwassenen heeft last van een slaaptekort. Bij ouderen komt het vaker voor dan bij kinderen en het komt ook twee keer zo vaak voor bij vrouwen dan bij mannen. Zorg in ieder geval voor een goed matras en bed, Auping matrassen en bedden bijvoorbeeld zijn van zeer goede kwaliteit.
In totaal zijn er drie soorten van de slapeloosheid. Er kan gesproken worden over moeilijk inslapen, over niet goed kunnen doorslapen of over vaak wakker worden.

Wat te doen aan een slaaptekort?

Wanneer er sprake is van een slaaptekort moet er gekeken worden naar de oorzaak, als deze duidelijk is dan kan er worden gekeken wat eraan gedaan kan worden. Komt het door stress? Maak je je ergens heel druk om? Zijn er factoren in de buurt waardoor je wakker wordt gehouden? Zijn er misschien mensen waar jij je erg druk over blijft maken of situaties waarin je niet goed weet wat je moet doen en houden deze gedachten je in de nachten bezig?
Het is goed dat je hier wat aan doet, pak de stress aan zodat je het slaaptekort kunt aanpakken. Maar ook wanneer je het overdag erg druk hebt kun je een slaaptekort hebben, je bent dan teveel bezig met alles en vergeet in de avond gewoon op tijd naar bed te gaan en je rust te pakken die je zo hard nodig hebt! Dan pak je echt alleen jezelf want de volgende dag gaat de wekker weer en moet je weer aan de slag, hoe doe je dit dan? Na een tijdje gaan anderen aan je zien dat je een slaaptekort hebt en je kunt wallen onder de ogen krijgen, anderen vragen aan je wat er aan de hand is. Door slaaptekort kun je ook chagrijnig en onredelijk worden en je omgeving krijgt hiervan last.

(9)